Na ogół ciężarne mają obawę przed zakładaniem pasów bezpieczeństwa, które ich zdaniem same przez się mogą uszkodzić macicę i płód. Opisywano przypadki przeżycia matek po urazach samochodowych, lecz płody ginęły na skutek urazu macicy przez pasy bezpieczeństwa. Nagłe zahamowanie pojazdu powoduje tępy uraz ciężarnej macicy przez pasy bezpieczeństwa i wtórne wzmożenie ciśnienia śródbrzusznego i wewnątrzmacicznego, co jest przyczyną krwotoków łożyskowych, natychmiastowej lub opóźnionej zamartwicy płodu oraz poronień i porodów, a niekiedy pęknięcia macicy i wydalenia płodu wraz z łożyskiem do wolnej jamy otrzewnej. Poprzeczne pasy na brzuchu zmniejszają ryzyko wyrzucenia ciężarnej z pojazdu w razie wypadku, lecz przegięcie ciała na pasie i ucisk, głównie na brzuch, może uszkodzić ciężarną macicę i płód. Dodatkowy pas na ramiona i sprzężenie go z pasem brzusznym poprzecznym zwiększa bezpieczeństwo i zmniejsza ryzyko urazu brzucha. Crosby podaje, że spośród 441 ciężarnych ? ofiar wypadków samochodowych zmarło 15 (3,4%), a 26 (6,1%) doznało ciężkich obrażeń ciała. Procent i ciężkość urazów zależy od szybkości i typu samochodu, jego uszkodzenia, miejsca, gdzie siedziała ciężarna, systemu pasów, rodzaju wypadku. Rzadziej ginęły ciężarne prowadzące pojazdy, ale częściej doznawały ciężkich obrażeń przy urazie górnej połowy ciała. Zgony dotyczyły głównie kobiet z urazem głowy, zaś zgony związane z urazami dolnej połowy ciała związane były z krwotokiem. W wypadkach ciężarne najczęściej doznają mnogich obrażeń. Analiza wypadkowości samochodowej wśród ciężarnych nasuwa następujące uwagi:
1) ciężarne kobiety niechętnie zakładają pasy bezpieczeństwa,
2) jeżeli je zakładają, to niewłaściwie, bez napięcia, co nie zabezpiecza przed gwałtownym ruchem do przodu i przegięciem się w pasie w razie ostrego hamowania,
3) ciężarne jadące samochodem powinny zakładać pasy bezpieczeństwa w formie uprzęży z barkowymi wzmocnieniami; pasy muszą być maksymalnie napięte,
4) szanse przeżycia płodu w czasie wypadku samochodowego zwiększają się, jeżeli pozioma, opasująca część pasów jest założona jak najniżej, poniżej brzucha oraz kiedy ciężarna włoży poduszkę pomiędzy pasy a brzuch, co pomaga w rozłożeniu sił wynikających z hamowania pojazdu.